Træningsformer - med Effekt

Er du stiv i Kroppen?
Har du smerter i lænd, nakke eller skuldre?
Ønsker du at kunne håndtere Stress og få ny Energi?
Så Prøv en af nedenstående træningsformer
Du Får
Velvære, Balance og Ro i Krop og Sind
Du styrkes både Fysisk og Mentalt

Mindful Yoga

Tager udgangspunkt i klassiske Hatha Yoga øvelser, hvor der lægges stor vægt på en mindful guidning af selve stillingen. Vejen ind og ud af øvelsen er ligeså vigtig, som at være i stillingen.
Afhængig af hvor tit du dyrker Mindful Yoga, vil du opleve at dine smerter bliver mindre – måske forsvinder, du vil få mere energi, og du får indarbejdet Yoga åndedrættet og øvelser, som du kan bruge i din hverdag, og holde stress og skavanker væk...eller minimere dem

Power Yoga

Her er der fokus på styrkende øvelser i et højere, men stadig roligt tempo. Tager udgangspunkt i Hatha Yoga. Især skuldre, bryst, mave, ryg, hofter og ben vil være i fokus.
Åndedrættet bruges til at komme længere og dybere ind i stillinger.
Guidning undervejs vil ikke være så detaljeret og mindful, som eks. i Mindful yoga, men mere have fokus på stræk og styrke.

Pilates

  Pilatesøvelser stabiliserer, styrker og forlænger bla. rygsøjlen samt udvikler balance.

Styrke- og stræk øvelserne får fat i de mindre muskelgrupper, og derved styrker Core. Dvs. skuldre, bryst, ryg, mave, bækken og hofter.

Du får mere styrke og smidighed gennem fysiske og mere aktive øvelser

Yogalates

Yogalates kombinerer det bedste fra Yoga og Pilates. Styrkeøvelser fra Pilates med Yogaens dybere og blidere stræk.

Du får mere styrke gennem fysiske og mere aktive øvelser fra Pilates, og mere smidighed, ro og balance gennem en opmærksom, detaljeret guidning fra Yoga.

Genopbyggende Yoga - Restorative

En terapeutisk Yogaform, som bruges til at skabe ro og balance i krop og sjæl. Den lægger vægt på afslapning og det idre arbejde. Fordi både krop og sind er involveret kan personer med stress, angst og depression opnå en længerevarende effekt.

Du ligger i en stilling fra ca 5-30 min, og opnår således at nervesystmet kommer i ro - balance. Over tid går kroppen i hvile og nedsætter/lavere muskelspændinger, hjerterytme, blodtryk, åndedræt, adrenalin mm. Forstærker immunforsvaret og fordøjelses processen - de indre organer stimuleres og tankerne slippes.

Tæpper, øjenpuder, pøller mm. bruges til at understøtte stillingen.
Det giver krop og sind varme, stilhed og ro

Få overskud, velvære og balance i din hverdag
Forkæl dig selv med Yoga eller Pilates

EN GAVE FOR LIVET….

Spøgsmål der ofte stilles…

I Yoga arbejdes der med Harmoni og Balance i kroppen.

Yoga stammer fra Indien, hvor den kan spores ca. 5.000 år tilbage i tiden. Ordet ”yoga” kommer af ordet ”yuj” fra det klassiske indiske sprog sanskrit og betyder ”at forene”. I den vestlige verden er den mest anvendte yogaform i dag Hatha-yoga. 
Vi har i dag brug for denne form for træning, hvor vi arbejde med stillinger og åndedrætsøvelser, som en modpol til vores stressende og krævende liv både derhjemme og på jobbet. Der sættes krav hele tiden både af os selv og af andre.  Derfor er Yoga lige nu den mest voksende form for træning i Danmark. Overalt ser du nye former for Yoga.
Vi har brug for redskaber til at ”tjekke ud” – Mærke hvem vi er – og hvad vi vil – få energi og overskud – mindske den indre stress. Yoga kan dyrkes for at opnå velvære og styrke i krop og sind, og kan bruges i kombination til anden træning.
Du kan kalde Yogaøvelserne for stræk af forskellige dele af kroppen, som åbner for energi, løsner op i muskler og led, styrker hele kroppen, udskiller affaldsstoffer, arbejder med organerne mm.Regelmæssig praksis giver et markant øget overskudvelbefindende både fysisk og mentalt.

Er Yoga for Alle?
Yoga er for alle, fordi du KUN skal forholde dig til dig selv, og hvor DU er lige nu…Du skal ikke sammenligne dig med andre om du er god nok. For DU ER GOD NOK. Mindful tænkning..

I den vestlige verden er den mest anvendte yogaform i dag Hatha-yoga. 

Hatha betyder på sanskrit ”anstrengelse” eller ”styrke” Hatha-yoga er beskrevet i sanskrit-teksten Hathayoga Pradipika, som stammer fra omkring 1200-1400-tallet. Hatha-yoga fokuserer på yogaens fysiske øvelser (asanas) og åndedrætsøvelserne (pranayama). Ha og tha oversættes direkte til sol og måne, og repræsenterer modsætningerne i os – yin/yang, kold/varm, svag/stærk, feminin/maskulin osv.

Hatha Yoga er en yogaform hvor man udfører enkelt stillinger i et roligt tempo med pauser ind imellem stillingerne. Dvs. der er ikke flows(serier). Der er tid til og fokus på, at du udfører hver enkelt hatha yoga-stilling korrekt og på dit niveau.
Hatha Yoga kan dyrkes af alle og overalt både siddende, liggende og stående. Derfor kan yoga let inplementeres i din hverdag enten på jobbet eller hjemme.

For at opnå en større effekt skal man lave øvelserne regelmæssigt..men hvem har ikke 5 minutter en gang om dagen??

Det vekslende Åndedræt

Yoga åndedrættet åndes langsomt ind og ud gennem næsen – og trækkes helt ned i maven. Åndedrættet er utrolig vigtig at udføre sammen med øvelsen. På den måde opnår du en fordybelse med en afspændende effekt, samtidigmed at du får mere ud af selve øvelsen.
Der findes rigtig mange åndedrætsøvelser, som hver har bestemte formål, og kan kombineres ind i en undervisning eller bruges seperat i løbet af en dag. Bla. det vekslende åndedræt. Her lukker du skiftesvis af for det højre og det venstre næsebord, så du kun indånder eller udånder gennem et næsebord ad gangen.


Pilates er opfundet og udviklet af Josef Pilates. Han kombinerede stillinger fra kampsport med Yoga. Pilatesøvelser stabilisere, styrker og forlænger bla. rygsøjlen samt udvikler balance. Undervisningen foregår med musik, hvor der er styrkeøvelser, som får fat i de mindre muskelgrupper, og derved styrker Core. Pilatesåndedrættet bruges til at komme længere og dybere ind i en øvelse.  Der er opmærksomhed på detaljer- beroligere og smidiggør krop og sind. Jeg sammensætter gerne et program, hvor vi kommer igennem hele kroppen, med fokus selvfølgelig på Core. Dvs. skuldre, bryst, ryg, mave, bækken og hofter. Jeg har elastik og mindre bolde med.

Træningsmetoden Pilates har fået navn efter sin ophavsmand Joseph Hubertus Pilates – han kaldtes bare for “Joe”. Joe er født i Tyskland i 1880. Han var meget syg som barn, og som led i at kurere sig selv, eksperimenterede han med forskellige måder at styrke krop og sind. Han var meget betaget af både kampsport, gymnastik, yoga og meditation.

Under 1. verdenskrig var Joe i en engelsk interneringslejr, hvor han stod i spidsen for et træningsprogram for en gruppe indsatte. Det viste sig, at de som fulgte hans program, gik udenom influenzaepidemien. Hans arbejde i lejren førte også til hans første træningsredskab, den såkaldte Cadillac. Det blev for hårdt med egne hænder at træne 30 patienter hver dag. Derfor fastgjorde han fjedre til patienternes senge, således de under supervision kunne træne selv.
Da Joe vendte tilbage til Tyskland blev han efterspurgt af den kommende Nazi bevægelse. Den ønskede han ikke at have noget at gøre med, hvorfor han valgte at tage en båd til USA. På båden mødte han sin kommende hustru Clara, som var sygeplejerske.
Det var 1926 – Joe og Clara ankom til New York, hvor de åbnede deres studie i samme bygning som New York City Ballet. De begyndte at undervise efter Joes metode, som han på det tidspunkt kaldte “Contrology”. Beliggenheden betød, at hans træningssystem blev meget populært hos dansere. De brugte det som genoptræningsmetode og supplement til dansen.
Joe designede selv sit træningsudstyr: bl.a. Reformer, Wunda Chair, Cadillac, Ladder Barrel, Spine Corrector, som alt sammen er udstyr, der produceres og bruges verden over i dag. Hans træningssystem omhandlede altså både øvelser med og uden udstyr.
Joe havde en drøm om at introducere sine visioner om “mind body fitness” til alle aspekter af livet – fra skole til voksenliv. Han var dog forud for sin tid, da det brede samfund ikke var parat til at modtage hans visioner. Han modtog ikke megen anerkendelse i den tid han levede. Takket være en lille gruppe af personer, der fulgte ham og blev lært op i hans studie i New York, blev metoden ført videre. Nogle af disse såkaldte “first generation teachers” lever og underviser trods en høj alder stadig i dag. I dag er samfundet mere end parat til denne form for bevægelse, nemlig bevægelse for krop og sind.
I 1967 brændte Joes studie ned og han døde kort tid efter – han blev 87 år. Hans kone Clara fortsatte arbejdet indtil hendes død i 1977.

Mindfulness handler om at være fuldt til stede i det, du laver. Når du kender dig selv, dine tankemønstre, følelser i kroppen mm. kan du håndtere en krævende/måske ubehagelig situation på en positivt måde, og opnå en behagelig og god oplevelse i situationen.

Ordet “mindfulness” kan spores tusind af år tilbage til Indien – Pali-sproget – og kan groft oversættes til”bevidshed/opmærksomhed. Det er andvendt i buddhistiske klostre i Asien, som en del af en meditationspraksis. Det handler om at være fokuseret og opmærksom på nuet og i øjeblikket – både eksternt og intern – have fokus på lyde, lugte og hvad du kan se i dine omgivelser. du udvikler en bevidshed omkring dine vaner/tankemønstre – hvad der fjerner dig fra at være til stede. Til at holde fokus på koncentrationen kan du bruge fokus på nuet og øjeblikket, en enkel genstand eller din vejtrækning – som et ankerpunkt. Det handler om at kunne mærke sig selv – genkende tanker, fornemme hvordan du har det. Eks. sommerfugle i maven, hjertebanken, negative tanker mm. Det er mønstre, vaner, tanker og følelsesmæssige oplevelser fra din fortid, der kan holde dig tilbage fra at være den stærkeste og sundeste udgave af dig selv. Mindfulness arbejder også med accept af dig selv – der hvor du er lige nu, med de udfordringer, som er. Positiv tænkning omkring dig selv og de handlinger du gør, betyder en kæmpe forskel i den måde du håndterer de daglige ting på. Fejl er fede og dem lærer vi af. Når du bliver opmærksom kan du træffe nogle valg, og få det liv du ønsker.

SOMMER 2020

Hold dig i form over sommeren med korte og længere programmer i min FB Hjemmeundervisning, som er en undergruppe i min FB Move Mind. Glæd dig til dejlig Mindful Yoga, Pilates, Restorative Yoga, meditationer mm…

August: Udendørs Mindfull Yoga og Pilates

Løbende Yoga Forløb og Workshops med spændende og anderledes indhold. Guider på dansk, tysk og engelsk.
NYT NYT NYT …1 DAGS RETREAT – TRÆK STIKKET – EN DAG I FORDYBELSE MED YOGA OG  MINDFULLNESS . MOVE MIND OG YOGACURA I SAMARBEJDE. ET SPÆNDENDE OG ANDERLEDES PROGRAM. UDBYDES LIGE NU KUN I JYLLAND

..MEN DU RINGER BARE, SÅFREMT VI SKAL ARRANGERE 1 DAG I NÆRHEDEN AF DIG.

 Du kan allerede tilmelde dig til efteråret hos AOF-Vejle:

Styrkende Pilates for alle (AOF)

Yoga for mænd (AOF)

Skøn Lørdags Yoga i Skibet – Mænd og Kvinder

Læs mere her

Move Mind 
v. Tina K. Lindtofte. 

Stenagervænget 22, 7100 Vejle
CVR-nr. 39768852 
Tlf.: 20290568 
Mail: kontakt@move-mind.dk 
Personlig Vejledning

Sprog: Dansk,Tysk og Engelsk
Mere Vækst og Overskud
Mindre Sygedage og Stress
Bedre Arbejdsklima

Sprog: Dansk, Tysk, Engelsk
Mindre Stress
Større Velvære og Livsglæde
Mentalt og Fysisk Overskud

Sprog: Dansk,Tysk og Engelsk
Mere Smidighed og Fokus 
Et større Resultat i din Sport

Tina Lindtofte:

Jeg er Exam. Yoga og Pilates Instruktør. 10 års undervisningserfaring.
Du oplever altid en personlig, tilrettelagt undervisning. Du får konkrete værktøjer til din hverdag.

Jeg underviser i:

  • Mindful Yoga
  • Power Yoga
  • Restorativ Yoga
  • Pilates
  • Yogalates